HANS RIKKEN

Start Curriculum Exposities Nieuw werk Collecties Atelier Theater Artikelen Projecten Hart der Duisternis Villa Palagonia Borden Het Mortuarium Publicaties Recenties Muziek Links

Omhoog

Theater

 

 

 

maandag 10 januari 2011

Theater - Coen van Vlijmen: Napoleon, De Gehangene  

tekst en spel: Coen van Vlijmen, regie: Hans Rikken. Gezien op 8 januari 2011 in Theater Walhalla in Rotterdam

 

INTRIGERENDE ZOEKTOCHT NAAR NAPOLEON

 door Reinier van Mourik  

Het castingbureau Hans Kemna heeft 16.000 (zegge: zestienduizend) ingeschreven acteurs/actrices. Sommigen hebben geluk en kunnen met film/reclame/tv een boterham verdienen. Maar is het de droom van een professioneel acteur om hagelslag/waspoeder/verzekeringen op tv aan te prijzen? Waarom wordt iemand speler? Om voorstellingen te maken die zijn hart hem ingeven.

Op 8 januari werd zo’n voorstelling gespeeld. Coen van Vlijmen (ja ja, bekend van talloze tv- en reclameoptredens) speelde een heerlijke solo over Napoleon Bonaparte. In een oorspronkelijke tekst springt de hoofdpersoon tussen verschillende periodes in het bestaan van Napoleon, afgewisseld met persoonlijke teksten van een die hard-Napoleonfan.

Na een aarzelend begin, waarbij zenuwen voor iedereen zichtbaar waren, nam Van Vlijmen zijn publiek in een stevige greep om het niet meer los te laten. Van het contact met Betsy, een meisje op Sint Helena, via kirrende toeristes op de boot naar dit eiland, tot het verdriet om de onbeantwoorde brieven aan Josephine, alles werd in een onvergetelijke geschiedenisles getoond.

Niet alleen het woedende verdriet om een verloren slag, ook het chagrijn van een Napoleon-lookalike die niet word gevraagd voor de jaarlijkse re-enactment van de slag bij Waterloo. Het werd een intrigerende zoektocht naar Napoleon in een uiterst knus theater. Theater Walhalla is een kruising tussen een theatertje en een hoerenkast, dat zijn prominente ligging aan het Deliplein in Katendrecht alle eer aandoet.

Hopelijk wordt Napoleon, De Gehangene nog vaak her en der in het land gespeeld. Warm aanbevolen.

(4 sterren)  

 

 

Vorige maal in Thuis.

Is vader al een echte huisman aan het worden nu zijn vrouw gekozen heeft voor een ander? Moeder is verhuisd naar Toscane om bij Greet te gaan wonen… maar waarom eet ze daar zoveel augurken.  Frits is net uit de gevangenis, waar hij gezeten heeft op poging tot moord. Kan hij  zijn nieuwe werk nog wel aan nu hij ook Trouw e n de Volkskrant bezorgt. Waarom heeft Ellen nog steeds geen trouwring… en waar is Mo? Yolande woont bij haar vriendin Patricia, die zwanger is. Maar  waarom rijdt ze zo hard? U kunt het allemaal zien in een nieuwe, dubbele van Thuis.  

 

 
Standing at the Crossroads: The Devil and the Blues

In het vooroorlogse zuiden van de VS werd de blues gezien als muziek van de duivel. Bluesmuzikanten waren agenten van Satan, die zonden predikten en er een verdorven levensstijl op nahielden. Zij hadden hun ziel op het ‘duivelse kruispunt’ verkocht aan Satan, in ruil voor ongekend muzikaal talent. Direct na hun leven vol drank, vrouwen, gokken en geweld zouden deze muzikanten met de ‘Black Diamond Train’ afdalen naar de hel om eeuwig te branden in het vagevuur. In een muzikaal programma van 45 minuten wordt een reis gemaakt naar het duistere hart van de blues. Door middel van oorspronkelijk beeldmateriaal, geluidsopnamen en live muziek wordt de toeschouwer meegenomen naar het beruchte kruispunt, waar de vier hoofdrolspelers, de predikant, de duivel, de blanke bluesfanaat en de zwarte bluesmuzikant elkaar tegenkomen. Zij vertegenwoordigen met muziek en monologen vier uiteenlopende visies op de blues. Maar is hun relatie met de blues wel zo extreem verschillend, of is hier meer aan de hand? Een confrontatie lijkt onvermijdelijk, waarbij oude geheimen eindelijk worden ontsluierd.

Spel: Joep Pelt
Regie: Hans Rikken

De voorstelling vond plaats in de voormalige RK-Kapel op Begraafplaats Emaus.
 

 

 

De Laatste Socialist  

Na een korte, hevige tournee door West-Vlaanderen keert ‘De laatste Socialist’ terug naar de basis: het natuurvriendentheater Roth in Vlaardingen. In België verdreef hij inmiddels de socialistische voorman Steve Stevaert. Met de staart tussen zijn benen vertrok ‘Steve Stunt’ naar Belgisch Limburg om daar zijn zakken te vullen als gouverneur. In Vlaardingen gaat de nieuwe partij ‘De Rode Genezing’ elf zetels winnen, dat is zeker en vast. Wie gaat de rode held deze maal verslaan? Is het burgemeester Tjerk Bruinsma, Anny Attema, Ben van der Velde, Jack Tsang, Martin Kappers… en moeten de liberalen en christen-democraten niet oppassen voor de man die de haringstad een nieuwe internationale schenkt!

Nog éénmaal ‘De rood slaat niet dood on tour.’ Na afloop gaat de nieuwe partij alle wethoudersposten voor zich opeisen.

Kiest lijst 100 voor een nieuwe toekomst.

En dan is er ook nog dat meisje…

Cast:
Spel: Ger van Veen
Regie: Hans Rikken
Teksten: Ger van Veen
Techniek: Yvonne Drop, Erik van Velzen

 

Twee monologen van Esther Gerritsen.

Paard en Huisvrouw.  

HUISVROUW
Een vrouw in een nieuwbouwwijk heeft het wachten op haar man (om exact half zes) tot een kunst verheven. In gezelschap van Braun
de Blender en Etna de Afzuigkap, omringd door de volledige inhoud van de Blokkercatalogus, heeft deze vrouw haar leven op orde gebracht, totdat Rita van de felicitatiedienst haar leven in de war schopt. Plots komen er spectaculaire dromen in de vrouw op, waarin de presentator van een integere talkshow de hoofdrol speelt.

foto: Jan Oomen

Yvonne Drop in Huisvrouw

 

 

 

 

 

Salome Aussen

Titel:                              Paard.

Tekst:                            Esther Gerritsen

Spel:                              Salome Aussen

Regie:                            Hans Rikken 

 

  Paard is een redelijk ontoegankelijk stuk, maar Salome en Hans Rikken hebben er iets moois van gemaakt. Het sprankelt van het begin tot het eind .Salome speelt en het publiek is haar tegenspeler. Zonder een spoor van gene doet zij haar verhaal. Zij beweegt heel natuurlijk en heeft er zichtbaar veel plezier in. Kortom, ontwapenend. Op spel en regie heb weinig aan te merken. Zij is iemand met veel talent. Wel eens overwogen om naar de toneelschool te gaan? Zo niet, blijf dan a.u.b. in dit circuit ons laten genieten van je spel. (FV)

foto: Jan Oomen

Salomé Aussen in het paard

 

 

Hier springt en danst een actrice die mij vanaf haar allereerste zin volledig in de ban heeft. Met grote overtuigingskracht in een speelstijl goed volgehouden tot het einde, probeert ze mij wijs te maken dat ze oud is.

Ik geloof haar niet, want met ieder woord, iedere beweging, iedere blik overtuigt ze mij  van haar vitaliteit en passie voor het leven. Haar benen dansen, haar staart wipt daarbij op en neer en ze slobbert luidruchtig uit haar drinkbak. Ze kan het niet ontkennen, ook al zou ze dat wel willen, ik weet het zeker: Ze is een prachtig veulen met een glimmende neus. Bravo Salomé!! Prachtig gespeeld en een uitstekende tekstbehandeling. (RdH) 

Salome Aussen wil met “Paard’ een tekst van Ester Gerritse duidelijk haar anders zijn benadrukken.

Ze is al bezig als het publiek binnen komt. Met een eigentijdse dans opent ze haar monoloog. Ze vult de hele ruimte met haar gedreven energie. Ze heeft een duidelijk stem gebruik en aandacht voor haar publiek. Het is heerlijk om naar haar te luisteren en te kijken.

Soms is ze iets te overduidelijk en tegen het eind lijkt het alsof ze even de draad kwijt raakt of komt het door dat de energie naar het lezen van het boek gaat? Maar haar vertellers kracht en haar sympathieke uitstraling winnen het.

Salome Aussen is een vrolijke sympathieke speelster die duidelijk talent heeft

Met humor geregisseerd door Hans Rikken. (EJ)

 

De voorstelling Huisvrouw was de succes volle afsluiting van het Rotterdamse monologen festival 2006 en de voorstelling Paard is de winnaar van het monologen festival 2006    

 

All images copyright© 2016 Hans Rikken All Rights Reserved

web page designed and managed by Bert Otto  a specialized web designer for  professional artists.